pondělí, ledna 24, 2005

Běhací pauza, o blbém plánování a tak...

... po pátečním půlmaratonu jsme odjeli do jizerek, v sobotu jsem si dal pauzu (nepočítaje odházení tun bílejch srágor;) a v neděli pohodově hodinku na běžkách. S běháním mi to nevyšlo víceméně záměrně, protože noha pořád pobolívá (ještě v sobotu jsem musel ze schodů mimořádně obezřetně) a já nabyl dojmu, že je asi na čase poslechnout své tělo a dát noze oraz. Ať chci nebo nechci, tak mi noha stále puchne nad okrajem ponožky, prostě signalizuje, že není v pohodě. K běhacímu odpočinku využiju tento týden, kdy od zítřka do soboty budu pracovně pryč bez reálné možnosti běhat. První běhání vidím tak na neděli, a to kdoví jak to bude vzhledem ke změnám časových pásem, nemůžu sám sobě slibovat nějaký kraviny a pak se někde potácet jak mátoha. Uvidím, zda-li pauza bude stačit noze na uzdravení... (Musí! Jinak ten maraton nedám.)

O blbém plánování. Když si uvědomím, že se vracím v sobotu 29., tak je mi jasné, že můj cíl 150km za leden je v háji. Teď mám něco přes stovku a za ty dva zbývající dny padesátku rozhodně nedám a ani nechci dát. Nejhorší na tom je, že dopředu jsem věděl, že pořádáme cykloorienťák a že to sebere nějaký čas, že pojedeme na hory a tam toho moc nenaběhám a hlavně, že koncem ledna na týden odfrčím. Suma sumárum, kdybych byl přemýšlel dopředu, tak bych si rychle uvědomil, že sto padesát za leden je nesmysl a nemusel bych se teď frustrovat. Aspoň že jsem dal ty dvě sedmnáctky a půlmaraton...

11 Comments:

At 3:35 odp., Anonymous Anonymní said...

Ahoj,
tak jsem si precetl skoro vsechny prispevky a smekam pred Vasi odhodlanosti nejen co se tyce behani, ale hlavne tohohle blogu. Sam se snazim behat uz skoro deset let, maraton je muj velky sen, ale nikdy se mi to nepodarilo ve zdravi "dotrenovat". Vzdycky mi do toho neco "vlezlo", spatny vazy v koleni, bolave kycle, achylovka nebo zhroucena klenba. ... nezlobte se na mne, ale mam pocit ze kracite stejnou cestou a stejnym tempem ... a verte mi ze vim jak je bezci co musi jen prihlizet jak se ostatni mori pri maratonou, at uz je slunce jak na Sahare nebo dest a pliskanice. Kdo nebeha tak to nepochopi.
Ale k veci ... dle meho si davate zbytecne velke (dilci) cile, merite si cas, zavodite sam se sebou a protoze fyzicky se citite lepsi, tak stale vice tlacite "na pilu" ... ale moje zkusenost je ze tohle je cesta do haje. Plice i svaly se rychle prizpusobuji a i kdyz jste nikdy nebehal, tak velmi brzy ubehnete bez prestavky 5K, pak i 10K, patnactku nebo pulmaraton, ale slachy a klouby trpi, protoze tem to trva mnohem dele.
V zadnem pripade vas nechci odrazovat, sam jsem pred dvema tydny znovu zacal pulrocni plan na maraton (snad to ted konecne vyjde, mozna uz jsem moudrejsi), ale spise bych vas chtel pribrzdit. Asi to pujde tezko, ale kdyby vas to zaujalo, rad zustanu v kontaktu.
MITS
P.S. Moji maratonskou bibli je "Complete book of Running" od Freda Lebowa a jeho pratel

 
At 3:51 odp., Anonymous Anonymní said...

Jeste jedna linka na terminovku ceskych behu, i kdyz je prazsky maraton mezi nimi jiste vyjimecny, je spousta dalsich ktere stoji za to. Pred maratonem by si mel urcite kazdy zkusit par kratsich zavodu klidne jen tak pro radost (a pro ziskani zkusenosti).
MITS - ManInTheShadow

 
At 3:54 odp., Anonymous Anonymní said...

ach jo, ... tu linku jsem zapomnel vlozit ... http://www.spanker.cz/beh/terminovka/terminovka.php ... ale ted jsem si vsimnul ze spankera mate v odkazech ... tak se omlouvam za zmatky. :-)) MITS

 
At 4:05 odp., Blogger mesens said...

Díky moc za připomínky, snažím se seč mohu. Možná máte pravdu, že moc tlačím na pilu, zkouším, co tělo vydrží. Ťuk ťuk na dřevo - zatím je vše v pohodě, ta noha je první varování, ale je to jen sval. Tak uvidím... Rád zůstanu v kontaktu! M.

 
At 7:02 odp., Anonymous Anonymní said...

Slovy klasika:"Neděláš dobře Jaromíre,že strkáš ty vypálený sirky zpátky do krabičky..."aneb zahráváš si se zdravím.To že ti opuchá noha už dost dlouho a nemůžeš skoro chodit,natož běhat,nespravíš ničím jiným než klidem(a samozřejmě podpůrnou léčbou-dop.bych yellon,nebo něco s diclofenacem,postupné protahování,masáž,při otoku ledovat...podpůrná cvičení-kolikrát si za den vzpomeneš,cvič s nohou,jako kdybys přidával a ubíral plyn..)no a za týden zkus zvolna!! klusat,ťapat..mělo by to zabrat..věř,že je ještě pořád čas..znám ze své praxe mnoho běžců, kteří si způsobili vleklé potíže,tím,že "přeslechli" první signály těla..takže bacha na disbalance,jakmile "uhýbáš"bolesti jedné nohy,tak neúměrně zatížíš druhou, a nejspíš to "odskáče" achilovka nebo koleno druhé nohy...Držím palce,a věř že pauza v lednu je pořád dohnatelná!!
Dušan

 
At 7:42 odp., Anonymous Anonymní said...

Dorazil jsem domu, tak snad se mohu jeste trochu rozepsat ... oproti mne mate (nebo jste mel) jednu skvelou prilezitost ... zacinate svuj sen se zdravyma nohama ... ale verte mi, ze jakekoliv zraneni budete citit velmi, velmi dlouho a je mozne ze se vam bude pripominat uz prakticky na vzdy ... tak je skoda to prohospodarit hned na zacatku. Ja jsem zacinal v 16 letech s prespolnim behem (na 5km), ale v te dobe jsem kouril asi 30 tvrdejch camelek. Diky behani jsem dokazal na dlouho prestat. Prisli prvni "uspechy", petka v polich kolem 21minut, prvni desitka za 49 a pak treninkove desitky v pohode pod 45 misty i kolem 41. S tim uz se da na silnici zavodit, ze aspon dostanete diplom i kdyz vyhravaci poloprofici stejne behaji kolem 32-34. Je to ale parada a silene rychle se zlepsujete, snite o 10K za 35 a maratonu pod 3:30, nez prijde prvni zraneni. Presne jak pise Dusan, boli jedna noha ... automaticky ji setrite a trpi druha ... a tam pod tou ponozkou neni jen sval, ale jedny z nejdulezitejsich slach a uponu ktere bezec vubec ma.
Zkratim to ... diky vsem moznym zranenim sem vzdycky musel prestat ... nekdy na pul roku, na rok, pred peti lety jsem si natrhl achylovku, akorat v nejlepsim, pri dalsi priprave na maraton ... a boli dodnes, nejen podle zateze, ale i podle pocasi.

Posledni dva roky jsem behal jen sporadicky a presel radsi na jiny sport - cyklistika a karate, ale ten maraton me porad laka, a jak jsem napsal pred par tydny jsem opet zacal a vychazi mi to ze bych mohl byt pripraven nekdy koncem cervence, kdyz bude potreba, klidne pockam i dele, maratonu je spousta.

Ale k veci ... podle meho byste mel nasledovat minimalne tato 3 pravidla:
1-behat mnohem (!!!) pomaleji nez si myslite/chcete
2-behat mensi(!!!) vzdalenosti nez si myslite/chcete
3-behat casteji nez si myslite.
Optimalni je tzv. "konverzacni tempo", tedy takove, ze byste byl schopen si s pripadnym partnerem/kou plynule povidat, aniz byste se pri tom zadychaval. To sice na zacatek bude vypadat ze spis jdete nez bezite, a nejtezsi na tom vsem je drzet sam sebe na uzde ... ale verte mi ze se vam to bohate vyplati.
Vytrvalost nespociva ve vzdalenosti kterou ubehnete, nebo jak dlouho vydrzite bezet ale take v tom jak dlouho a poctive dokazete trenovat. Zrychleni, a vydrz prijde sama automaticky i kdyz budete behat pomalu, za to vsak dlouho a pravidelne.
Dle meho je nespravne abyste v teto fazi zkousel beh do vrchu nebo si stopoval cas. Instinktivne se budete chtit prekonavat a precenovat ... ale to co vas brzdi pri samotnem behu neni to co je nebezpecne, to zacne bolet az mnohem pozdeji a to uz je vetsinou pozde.
Spise bych doporucil behat kazdy den ... radove 4-5km opravdu snecim tempem a nechat jeden delsi beh (ale stale pomaly) na nedeli nebo sobotu.
Zacnete na cca 30 km tydne a kazdy tyden si pridejte 1km navic. Tohle bych drzel aspon 3 mesice, ne-li az do kvetna. Nejake temparske useky, rychlostni cviceni nebo trenink v kopcich nejsou pro vas cil vubec dulezite a jsou stale prilis narocne.
... ale treba se vam moje kazani prejida, tak radsi skoncim :-)) jen mi to prosim nemejte za zle. Sam sem zazil velmi mnoho zklamani diky vselijakym zranenim a trvalo to zbytecne dlouho nez jsem prisel na to ze je zpusobyla moje prvotni nezkusenost a pote posetilost.
S pozdravem ManInTheShadow

 
At 8:01 odp., Blogger mesens said...

Naopak, jen prosím kázejte, pište komentáře, každá rada je dobrá! Díky za ně! .. a když vidím psavecký potenciál některých autorů, klidně dám přístup do systému, lze psát i jiné postíky ;) Díky za podporu!! M.

 
At 10:10 dop., Anonymous Anonymní said...

Ahoj, tak já bych to také viděla tak, že je lepší běhat téměř denně a spíš v pohodovém tempu. Jde o to, aby si člověk běh nezošklivil a opravdu se zbytečně nezranil. To je pak daleko horší a jeden je otrávenej... A možná nechat občas doma i hodinky, to je také pravda, neudělat si z běhání otročinu. Byla by to strašná škoda! Tak přeju hodně zdaru!

 
At 8:57 odp., Anonymous Anonymní said...

Chtěl jsem Ti, M, psát uz v neděli, aby jsi na chvíli opravdu vysadil, tak se aspoň připojuju k radám ostatních. Mě lýtko minulý rok trápilo dvakrát, když jsem se připravoval na první Maraton, a vždycky jsem na pár dní vysadil úplně, a potom opatrně, 3 km denně a přidávat, jsem zase začínal. Poslední pauzu jsem, jako na vztek, měl v týdnu před Maratonem. Pajdat se přes bolest je opravdu na nic, myslím. Naopak, neběhat a masírovat, mazat Kostivalovou mastí (1 cm vrstvu na noc pod gázu), a masírovat, ne běhat. No a taky máš teprve leden a běžet chceš v květnu, ne? Půlmaraton jsem já vloni běžel až ten pražsko-italský, koncem března, opravdu jsem šel poprvé 21 km vcelku až při tom závodě, do té doby jsem trénoval max 16km. Neženeš to dopředu zbytečně moc rychle? Maraton jsem taky bežel poprvé až při závodě, nejdelší trénink byl 35 km. Trénoval jsem podle Marathon Clubu v Lidovkách, co Ti psala Alena.
Držím palec!
Rosťa

 
At 7:23 odp., Anonymous Anonymní said...

Spermophilus.bloguje.cz

Ahoj.
Dost správných věcí tu už padlo. Tento rok se připravuji na můj 3.,4. a 5. maraton. Chtěl bych útočit na 3:30. Loni jsem měl s lýtkama dole také problémy. Je to přemíra zátěže. Tělo prostě bojuje. Určitě pořádný strečink. To je základ, jak se řeklo před, po. Klidně jen zahřát v týdnu svaly během 10 minutového běhu a pořádně se pak protáhnout. Horké koupele, sprchy po každém běhu a masírovat.

Tento rok pro jistotu zase já bojuji s kolenem. Ale koupil jsem si ortézu tak uvidíme...

Mimochodem, nikdy jsem neběhal tréninky a maratonský závod (tedy ty 2) s hodinkami nebo nějakým časem. Vím, že jen v tréninkovém plánu mám napsáno tolik a tolik minut nebo km a běžím si tempem jaké chci a vyhovuje mi a čas si nehlídám až moc. Podle toho jak se tělo cítí a co si říká. Dá se to odhadnout opravdu dobře. Věřte svému tělu. Tohle jsem začal praktikovat od druhé poloviny na můj první maroton což byl loňský PIM. (to víte startovné zadarmo).

A věřte, že v srpnu vás budou svrbět nohy a na podzim si budete chtít něco zaběhnout ještě. Mě pak stačili jen 2 měsíce na přípravu aby jsem se dostal do formy. A pokud jste z Prahy, je tu ještě jeden tradiční Pražský maraton, a mnohem lépe organizovanější a levnější. Za 200,- dostanete vše co na PIM a k tomu máte sprchy a polévku k tomu. A žádné tlačenice:))

Tak držím palce... na v květnu na PIM se těším...

Roman

 
At 9:56 odp., Anonymous Anonymní said...

Mrknul jsem na blog, abych zkouknul, jak se vyvíjí tvůj tréninkový proces, a vedlo mě to k napsání pár postřehů a doporučení:

1. alespoň z webu to vypadá příliš křečovitě (realita možná není tak "tvrdá", jak ten zápis do deníku) - doporučoval bych v tomto počátečním období běhat spíš podle pocitů a ne tvrdě na kilometry, resp. se stresovat, jestli jsi za týden/měsíc uběhl tolik km, kolik jsi si naplánoval. Zvláště v kombinaci s nějakým zraněním to pak může působit kontraproduktivně. Ze svých repre zkušeností si pamatuji na případy vlastní i cizí, kdy se člověk snažil "točit", co měl v plánu i přes různá zranění a se zatnutými zuby, výsledkem
čehož byl stav, kdy na začátku závodní sezony z toho byl tak utahaný (spíš psychicky), že už vůbec neměl chuť do závodů. Je to typické pro tzv. tréninkové typy, které sice s oblibou a hodně trénují, ale při závodě je pak porazí i ti, co mají naběháno třetinu.

2. pokud se ti stále ještě nezlepšila ta noha, tak by to s ní asi chtělo něco dělat. Jinak hrozí tendence k dysbalancím a vzniku jiných zranění podle toho, jak té noze podvědomě ulehčuješ. Bylo by dobré zařadit
nějakou rehabilitaci (můžu dát nějaké tipy) a alternativní trénink (lyže, kolo), kde tě to nebude zlobit.

3. celkový objem km - netrápil bych se, že nemáš naběháno, když jsi trénoval na běžkách nebo na kole. My jsme se dřív naopak snažili v zimě trénovat co nejvíce na běžkách a tím nahnat objem - maratonské dávky. Běh byl spíše udržovací, aby si nohy úplně neodvykly. Ty jsi sice v jiné situaci - potřebuješ se běh "naučit", ale i tak si myslím, že by ti měly do začátku března stačit 2 - 3 běžecké tréninky (z toho 1 abeceda) a ostatní, hlavně dlouhý tréninky dělat na lyžích, kole aj. Zvláště pokud máš stále problémy s
lýtkem.

4. maratón - je to stejně hlavně otázka psychiky a vůle (a to myslím máš dostatečně v pořádku). Ale nemuselo by to být tak ok, kdybys celou tu dobu měl řešit bolavou hnátu a stresovat se, jestli si naběhal o pár kiláků víc nebo míň. Co potřebuješ, jsou obecná vytrvalost (a tu dostaneš i na lyžích a kole) a mít tělo navyklé na běh - a to bych trénoval zatím spíš na
pocit (běhat podle chuti). Pocity a chuť na běh se ti mnohem zlepší, jen co se v březnu trochu oteplí, roztaje sníh a ve vzduchu bude cítit jaro. V tu
chvíli ti to samo od sebe zrychlí tak o půl minuty na kilák :-) Uvidíš!

Měj se a ať to frčí!
K.

 

Okomentovat

<< Home