pondělí, května 23, 2005

Den poté

Moc děkuju za to velké množství komentářů a mailů, co jsem dostal. m.thums se k tomu přiznal otevřeně v diskusi, jeden z čtenářů po telefonu a já se k tomu přiznávám veřejně. Při čtení příspěvků jsem prostě zamáčkl slzu. Běhání je veskrze lidská záležitost, to už jsem pochopil... však vy mi rozumíte. Možná je to všechno trochu patetické, možná trochu legrační, ale je to tak ;)

Dnes se cítím (bohužel) dobře, nic mi není, jen mne maličko bolí stehenní svaly. Chtěl jsem jít i včera večer běhat, ale něco mi do toho nakonec vlezlo, tak jsem to nestihl. To je ale vskutku neslavný výsledek. Ukazuje to, že první maraton jsem si projel hlavou, Keke to v diskusi nazval správně, že jsem vlastně byl "přemotivovaný". Tak nějak jsem si v hlavě zafixoval (aniž bych si to uvědomil), že 4:30 je pro mne taková hranice a že za ní už to je špatné. Což je kolosální pitomost. První maraton jsem mohl i dojít za pět hodin, příspěvky čtenářů to jasně říkají. Já - zatím - prohrál, ostatní vyhráli (upřímně gratuluji!), i když to bylo za 6:30 bez tréninku (viz. diskuse). No nic, vrátím se i s motorovkou.

Koukal jsem na Polary, že tak jako tak jsem vlastně dal nezanedbatelně přes třicet kilometrů, z čehož od 23 km to byl indiálský běh (vlek). Pár lidí už si oprávněně ťukalo na čelo, že už jsem to mohl rovnou dofrknout komplet po trase, když už jsem byl skoro na obrátce. No jo, ale to je o té hlavě, já myslel jak se úžasně zruším, jak budu plivat krev a ono nic, ony mne "jen" nohy neunesly. Cítím se vinnen, když mi jeden čtenář dnes sdělil, že si natočil kompletně vysílen vanu a následně si do ní i nablinkal... ;)

Dnes jsem dostal koňskou dávku entusiasmu prostřednictvím vašich příspěvků ohledně výzev, cílů, sportu, psaní a života vůbec. Díky znova a znova moc. Přesto si myslím, že tenhle konkrétní blog je třeba pomalu ukončit, kruh se uzavřel. Určitě ne pateticky ("zavřete oči, odcházím..."), ale nějak rozumně. K tomu napíšu ještě další zápisek (ne že bych napínal, natahoval to a "nechal se prosit", to proboha ne, ale jen teď večer už mi nezbývá čas) abych to vysvětlil a řekl, jak třeba dál.

Konference? Prosím o názor.
Jedna věc mne ale napadla hned. Zdálo by se mi velká škoda přijít o tu bezvadnou partu lidí (skoro bych řekl spřízněných duší), která se tady v diskusích pod zápisky vytvořila. Proto mne napadlo, že bych možná mohl založit emailovou tragédí běžeckou konferenci, kde bychom partu udrželi, resp. se o to alespoň pokusili. Souhlasíte? Nebo je to blbost? Prosím dejte vědět a i klidně napište, že je to hovadina, vždyť nás nikdo do ničeho nenutí, tak si to můžeme říci. Díkas.

P.S. Sváťo, moc mne zajímá, abys mi to napsal (viz. diskuse k předcházejícímu zápisku)
P.P.S. Heleďte se, co je to zač ten maraton ve Stromovce, je to tak nějak mimo cyklistickou sezónu ;) Neběhají to jen chrti za tři hodiny?

15 Comments:

At 9:48 odp., Anonymous Anonymní said...

http://www.spanker.cz/beh/vysledky.htm

 
At 10:24 odp., Anonymous Anonymní said...

(Píše Svaťa Sedláček)
Ahoj, tragéde, napsal jsem, že si myslím, že ses s pojmenováním, které sis dal, plně neztotožnil a že by stálo za to se zamyslet nad tím, dát si jiné jméno. Odpověděl jsi mi, že Tě mé důvody zajímají. Fakt je, že možná jen jinými slovy vyjádřím to, co jiní.

Nejprve k tomu prvému: výrazem tragéd myslíš to, že se neřadíš k těm, kteří mohou pomýšlet na nějaké znamenité časy a umístění, a že tedy jakákoliv taková snaha je odsouzena k nezdaru. To je pravda v případě mnoha dalších a vyjadřuje to tu skutečnost, že ti, kdo se dobře umisťují, běží rychlostí, kterou bychom my udrželi asi tak 300 m. A přece (a sám jsi to taky vyjádřil) sis postavil hranici, kterou jsi nechtěl překročit, čili ses nechtěl smířit s určitou poněkud nižší než plánovanou rychlostí. V určitém úseku jsi běžel s tepovkou 160 (nevím ale jak dlouho), v každém případě to nebylo v aerobním pásmu, takže jsi opustil identitu aerobního tragéda. To se zejména v prvé polovině dlouhého závodu nevyplácí. S rolí tragéda ses částečně ztotožnil tím DNF, protože (jak sám připouštíš a říkají jiní) jsi na to měl.

Teď k tomu druhému: Výraz tragéd mi až příliš vnucuje myšlenku, že jakési lidské snažení je předem odsouzeno k nezdaru. Na tom, že člověk běhá pomaleji, než mistři světa, není nic tragického. To, že běhá pro zdraví, pro potěšení, proto, aby si něco dokázal, je přece nádherná a úžasná věc. Pokud si člověk nepostaví příliš vysoké cíle, tréninky nikdy nepojímá jako dřinu, ale jako něco, co odměňuje, po čem se dobře cítí, co umí vychutnat. Pokud se navíc odehrávají uprostřed krásné přírody, jsou plné zážitků, ať již těch vnitřních (odehrávajících se v člověku), tak těch vnějších (zrovna včera zapadající slunce, zpěv ptáků, kvákání žab, nádherné mýtiny a bizardní stromy, později svit Luny). Zmiňuji se o tom proto, že takové nádherné zážitky jsem měl včera večer, když jsem až v 19:00 vyběhl na výlet, který taky mohl být maratonem, kdybych chtěl běžet až skoro do půlnoci, ale vychutnal jsem si ho jen do 29 km v těžkém kopcovitém nádherném terénu...

Tolik k mým důvodům, proč si myslím, že to slovo tragéd (i když je míněno s humorem) trošku demotivuje, ubírá radost. A chtěl jsem vzbudit přání běhat vždy s potěšením a radostí. To jsem měl ostatně na mysli, když jsem asi týden před PIM vyjádřil přání, aby ses po celou dobu maratonu usmíval...

Já sám jsem na PIM nebyl, ale chystám se na Stromovku, tak se tam možná potkáme. Na tréninku asi ne, protože běhám v Brně a okolí...

 
At 10:43 odp., Blogger mesens said...

Děkuju moc Sváťo za zápisek. Věř, že mi slovo tragéd entusiasmu a radosti neubírá, vždyť je to fajn ironizovat sebe sama, ne? Opravdu běhám pro a ke svému potěšení a vím, že Keňany honit nebudu a ani nechci.

Jinak s tou tepovkou. Běžel jsem na 160 skoro pořád, ale nesouhlasím s tebou, že to nebylo v anaerobním pásmu. Mám na kole změřený anaerobní práh na 164, při běhu a běžkách to jde ještě o chlup nahoru jak známo. Suma sumárum to je stále komfortně v aerobním. Zhruba sedmihodinový maraton na kole jedu v průměrné tepovce i 158 až 159. Kdyby to bylo v anaerobním pásmu, tak bych to nemohl vydržet. To, že jsem se moc neprošil, naznačuje i dnešní ranní TF na 52 (normálně ji teď mám 48 - a že to je vydřený ;) Když se pořádně prošiju na kole, druhý den vstávám i s 59 nebo 60...

Beru si tvá slova k srdci a slibuju, že běhám teď už vždy s radostí, protože vím, že to je důležité.
Dík! M.

 
At 1:28 dop., Anonymous Anonymní said...

Ahoj tragede, zacal jsem sice s pravidelnym behanim vloni o par mesicu drive nez ty, ale mam take v hlave, stejne jako ty, urcitou fixni ideu o bezecke hrdosti - asi hloupou , kdyz ctu jak jsi dopadl :-) a chtel bych prvni bezecky maraton take skutecne odbehnot a nejen odejit ci dojit v nejakem - v me mysli potupnem case :-) Usoudil jsem proto, ze letos jeste nejsem pro tento velky cil pripraven :-) a tak jsem se jen prijel podivat na mumraj kolem velkeho maratonu. Navic si myslim, ze by pred maratonem neuskodilo zacit behat i nejake kratsi
zavody pro otrkani a ne jen tak behat po lesich pro radost. Asi vetsina amateru, kteri propadnou vytrvalostnimu behani a jsou sami sobe trenery zacne vzapeti shanet informace o problemech s natazenymi svaly, achilovkami, s koleny, kyclemi, klenbou, puchyri, jak vse co nejdrive vylecit, zda pri problemech vysadit trenink, nebo pokracovat a snizit davku a hlavne jak tomu priste zabranit, jake mazadla ci leky pomohou pri bolestech, co pit, jist a kdy,
tahat piti sebou nebo ne, poridit si nejake opasky, camelbaky na piti nebo jsou to hlouposti. Jake pouzit boty na asfalt, jake do terenu a jake jsou v nich rozdily. Kde vlastne behat a jak zjistit kolik toho vubec nabeham - abych si to vse mohl zapsat do deniku a popr. se porovnat s vykony jinych bezcu. Poridit si pedometr, sportester, s GPS, s akcelerometrem, ci jen dobrou mapu, nebo staci kolo s cyklopocitacem, ma cenu to kupovat, vydrzim u toho,
v jakem behat obleceni (poprve jsem v nedeli videl zkrvavene
bradavky po dobehnuti - vcelku u dosti bezcu - jak jsem o tom zatim jen cetl, me to nastesti netrapi - ale max si dam obcas pulmaraton tak nevim), clovek si zacne kupovat knizky o behani, o bezcich, o strecinku, hleda vsemozne rady a informace
z tisku, z internetu a cte takoveto blogy, kde vidi, ze i jini maji podobne problemy a proto me mrzi, ze toho chces nechat. Hned me ale napadlo, pote co jsem cetl tvuj prispevek o ukonceni blogu, ze by byla skoda lidi kolem tveho blogu jen tak "rozpusit"
a rikal jsem si, ze by nebylo spatne je presunout do nejake konference, coz jsi vzapeti navrh i ty. Nevim sice jestli je to dobry napad, bezecke konference u nas jiz existuji napr. Běžecká konference-mrtva-http://pandora.idnes.cz/conference/beh,
Marathon Club-http://pandora.idnes.cz/conference/marathon,
behame-uzavrena http://pandora.idnes.cz/conference/behame apod. a takto
by se to dale jen tristilo, ale pokud by tvoje schopnost strhnout masy :-) dokazala nejakou konferenci rozproudit, zaloz klidne novou nebo bych navrhl vyuzit jiz nektere stavajici konference, k pokracovani
potlachu o behani. V kazde konferenci ale musi byt alespon par
grafomanu jako ty :-) jinak nema sanci na preziti.

Mej se,
Behavec z Olomouce

 
At 8:29 dop., Anonymous Anonymní said...

Tak já se jenom opět můžu připojit k ostatním. Také mi přijde škoda, kdyby si teď všichni zase "běželi po svých". Já ve svém okolí znám jenom málo obdobných nadšenců a i na internetové síti se horko těžko hledáme :-) Tak nevím, Tragéde, asi fakt budeš muset něco vymyslet :-))) ALENA

 
At 8:52 dop., Anonymous Anonymní said...

od neděle o tom přemýšlím, jak Tě zachovat na síti. Přeci jen, pokud dokážet svým psaním a zápalem strhnout když ne masy, tak určitě pár lidí (včetně mě), tak to určitě smysl má.
Kromě konference, která mě napadla ještě v neděli (a sdílel jsem náladu m.thumse - proč to tiše nepřiznat), si stále pohrávám s myšlenkou www prostoru, kde by bylo možno moderovaně (tj. s přihlášením) publikovat vlastní zápisky, postřehy, diskutovat a komentovat.
Jak jsem psal kdysi na začátku, byl jsem překvapen, že dobrých stránek o běhání, kde to opravu tak nějak žije a vyvíje se, je v ČR až překvapivě málo.
Jak psala Alena, o tom hledání spřízněných duší, tak já jsem na tom podobně.

Tučňák

 
At 9:06 dop., Anonymous Anonymní said...

Nebyla jsem tu příliš často, ale ráda a nějakou možnost pokecat bych uvítala... Je fajn slyšet lidi, kteří mají běhání jako koníček. Doma mám profesionála, tak vůbec nechápu, co to vlastně běhání je. Mam vždycky pocit, že nemůžu začít běhat, protože běžet kilometr za více než 3.30 je ostuda-profesionální deformace mého muže. Třeba mi dáte odvahu začít se trochu hýbat a nepřipadat si jako šnek :-)
Zuzka-žena ultramaratonce

 
At 10:11 dop., Anonymous Anonymní said...

Alena to rekla za me - taky si po lesich (kolem Kostelce) pobiham sam a neznam v okkoli nikoho podobne 'postizeneho'. Proto jsem tolik vdecny za (imaginarni :)) partu lidi kolem Trageda. A verte, bylo by mi po vas smutno pokud bychom se museli rozloucit.
Zuzko, smele pojd do toho - nejsem a nikdy nebudu bezec profesional,i ma manzelka doposavad odmitala se mnou byt jen na chvilku probehnout. Az vcera se to zlomilo a dnes slibila, ze prvne opatrne vyrazi. Odmenou a cilem ji bude beh kolem Konopiste za 14 dni a hlavne (a o tom ona jeste nevi) ten POCIT ZE TO DOKAZALA - a ten je stejny at bezis maraton ci tri kilometry. Staci tak malo...obout tenisky a vyrazit.
ps: koukal jsem ze na Pandore nekdo vytvoril konferenci inspirovanou tebou, Tragede.

http://pandora.idnes.cz/conference/traged/

 
At 10:39 dop., Blogger mesens said...

Díky za komentáře, tu konferenci asi tedy můžeme zkusit, uvidíme jak se to vyvine. papaaya to našel: včera jsem na pandora.cz zkoušel založit konferenci, abych viděl, jak to vlastně funguje a šup, už to bylo objeveno ;) Přihlásit se můžete příkazem SUBSCRIBE TRAGED v subjectu (vec) mailu odeslaném na mailman@pandora.cz a následném potvrzení došlého mailu. Podrobnější návod ještě napíšu, jinak nápověda je na http://pandora.idnes.cz/help_subscribe.php , jmeno konference je "traged"
Ahoj & dík, M.

 
At 10:44 dop., Anonymous Anonymní said...

No,nevím,možná jsem asi fakt negramot,ale nějaká takováto "přímá" forma, tj. bez hesel apod. mi přijde mnohem lepší.

 
At 10:45 dop., Anonymous Anonymní said...

Hahaha, tak to je super, konference je naživu, Tragéde, ať chceš nebo nechceš! Tak to jsem se pobavila. Jo - chtěla jsem se přidat k ostatním - ale už to není potřeba. Chtěla jsem napsat, že Pandora je fajn, ale tady cítím trochu jiného ducha, mně bližšího... A tak. A taky, že je mi Tě, Tragéde, trochu líto - taková odpovědnost - ale zavařil sis to celý sám. Kdybys ten maraton aspoň uběhl... Jitka.

 
At 10:54 dop., Anonymous Anonymní said...

Díky Jitko, chtěla jsem napsat něco obdobného: taky mi nějaká takto přímá forma přijde prostě lepší. Hesla, přístupy a podobné věci... nevím, ty stránky mi taky přijdou takové nepřehledné.

 
At 11:11 dop., Anonymous Anonymní said...

no tak, nebojte se, pojďte do pandory... :-)
Zuzka

 
At 11:17 dop., Anonymous Anonymní said...

Nějak se to tu popletlo - to je tím, že jsem měla ten svůj komentář otevřený moc dlouho a mezitím tam přibyly další. Já jsem reagovala na objev, který učinil papaaya. No - a myslela jsem tu původní Pandoru (že není úplně pro mě). Tragédí mě naopak nadchla. Jitka

 
At 12:26 odp., Anonymous Anonymní said...

Tragédovi - ještě k TF:
Vím, že to teď je asi už jedno, ale jak jsi psal o tom, na jakou TF jsi běžel maraton, je asi třeba zmínit jednu věc. Při maratonu je ošidné mít Polar, protože jseš na startu a pak i na trase silně nervozní či natěšenej, cloumou tebou emoce, takže tepovka je vždy výrazně vyšší. Je tedy možné, že ti Polar ukazoval 160, ale tvá "skutečná" TF byla třeba 150.

 

Okomentovat

<< Home